הכל זז - תיאטרון שאני מאמינה בו


בסוף שנות ה-80 כשהייתי סטודנטית למחול בסמינר הקיבוצים, הרגשתי שחסרות לי  מיומנויות ואפשרויות נוספות לביטוי אומנותי.  בקיץ 1990, נפלה בחלקי הזכות להצטרף לגיל בכר, לפרוייקט יצירה ייחודי במכתש רמון. התאספנו יחד שתי רקדניות, פסל ושני שחקנים. משם הקמנו יחד את תיאטרון ארמא (אדמה רוח מים אש)- תיאטרון פיזי פורץ דרך במרחב התיאטרון בישראל, בטבע, בחללים ארכיטקטוניים מפתיעים, יצירות לסייט ספיסיפיק, תיאטרון ברחוב ומחול במרחב הציבורי. 

מאז יצרתי, שיחקתי וביימתי בישראל ובאירופה, ניהלתי אמנותית פסטיבלים ולימדתי תלמידים בכל הרמות - שחקנים מקצועיים, סטודנטים למשחק ותלמידים במגמות תיאטרון. כיום אני שחקנית-יוצרת באנסמבל תיאטרון הידית. מעל 30 שנה שאני יוצרת ומלמדת תיאטרון פיזי מקורי. ממשיכה לחקור, את הגונפש, את עצמי, את הרוח, את החברה האנושית, הטבע, את העולם ומימדים אחרים… 


מה זה תיאטרון פיזי?

זה תיאטרון של יצירה, אמנות, טקס וריפוי. זה הרבה דברים וסגנונות. אפשר לומר שהתיאטרון הפיזי חודש בשנות ה-50׳ של המאה ה-20׳ ע״י ז׳אק לקוק כסגנון יצירה ומשחק תיאטרלי וכפדגוגיה לימודית. האמצעי להשראה הנדיבה ליצירה הוא השחקן-היוצר כ ״STORYTELLER״.   זה תיאטרון של חיבור ובחינה מוחדשת של יחסי שחקן-קהל וחלל.

בתהליכי יצירה בתיאטרון הפיזי, השחקנים עוסקים ביצירת החדש, ״יש מאין״, בין אם היצירה מקורית או עיבוד לטקסט כתוב. התהליך לוקח אותנו לסטודיו למחקר לעומק החומרים, שעות רבות של אילתור וחיפוש אחר הכוחות המניעים, הטקסטים, מציאת שפה תיאטרלית מתאימה, מוסיקה, עיצוב חלל המשחק, היחס בין השחקנים לקהל לחלל, עיצוב תאורה וכדומה. אנו מגבשים ומעצבים חוויה תיאטרלית כנה ומגיבה, המתחדשת ומשתנה מעט כל יום, כי הכל זז… חוויה תיאטרלית, אינטראקטיבית, תיאטרון טוטאלי !

תיאטרון פיזי  כנות = תוכן  

משחק אותיות מופלא- איך להביא את התוכן בכנות…
בין אם יוצרים סיפור מקורי, טקס תיאטרלי או מחזה ״מעובד״ לתיאטרון פיזי-ויזואלי,  האלמנט המשמעותי בעיניי היא היכולת של השחקן להביא תוכן עם כנות ועומק פנימי. כיצד השחקן יכול להתחבר לילד הפנימי שבו, לזקן שבו, לגלגול הקודם שלו, לתשוקות שלו לכעסים שלו, לשמחה שבו, איך השחקן/האמן יכול לשחרר את ״שריר הדמיון״ ולתת דרור לאוצר היצירתי שבו להיחשף ולהתגלות.  איך השחקן משכלל את הכלי שלו לביטוי מקסימלי וכנה ואיך הוא עצמו מתקדם ומרבה טוב בעולם. איך טקסט יכול לצאת לאור מתוך גופו של שחקן באימפרוביזציה וחקירה פנימית ובהתבוננות על סביבתו, איך שחקן יכול ליצור מערכת יחסים חדשה בינו לקהל ולחלל בו הוא בוחר לשחק ואיך הוא מתקשר ומפעיל את הקהל להשתתף בחוויה. איך שחקן-יוצר הופך למיכל דרכו היצירה מגיחה לאוויר העולם ואיך הוא מקבל על עצמו  תפקיד של שמאן-יוצר שמחזיר אותנו לחוויית היצירה, ל״טקס השבטי״, להתעלות ולחיבור לאלוהי באופן כנה ונאמן ביותר למה שנולד בתהליך.



הגוף כמעיין ליצירה וריפוי 

באמצעות התמקדות תיאטרון פיזי ואמנות

תיאטרון והתמקדות (focusing) 

בשנים האחרונות, כשלמדתי את כלי ההתמקדות- focusing, הכל פשוט התחבר לו יחדיו כמו קסם וגילוי מדהים! זה איפשר לי להגיע לרבדים עוד יותר עמוקים ומאז אני מלמדת ויוצרת בעזרת ההתמקדות, המאפשרת גישה מרגשת פנימה, לתוכן כנה עמוק ועשיר. הדרך שלי היא להיפתח ולהתחבר למעיין היצירה הפנימי, לעולם מפתיע של דימויים אמנותיים ולתרגום שלהם דרך מבע הגוף או כל כלי יצירה אחרים, תוך הקשבה עמוקה פנימה המובילה לפריצות דרך אמנותיות.

אמנות והתמקדות-  focusing בשירות היצירה

כלי הטיפול והתמיכה האלו מתאימים לכל אמן יוצר, כרגע כותבת בהקשר לשחקנים. אני תומכת ומכוונת את השחקן/אמן-היוצר לשחרר ולהעצים את הדמיון ואמצעי הביטוי הבימתי/אמנותי שלו, כאשר הוא לומד להתבונן ולהתמקד וכך הוא מתחבר ומכיר לעומק את השימוש בגופו כמעיין ליצירה וכלי הכוונה והבעה רבגוני וכנה.  איך לתרגל ולשכלל את היכולת של השחקן, כשחקן-יוצר במקום שחקן-מבצע. איך לשחק מחדש.  התמקדות והחיבור ל"תחושה המורגשת" (felt sense) . מאפשרים צלילה עמוקה לתוכן הפנימי ולהבנה כיצד ניתן לאפשר לחומרים מקוריים להתגלות מתוכנו. בתהליך אנו לומדים פירוק חסימות והתנגדויות ושכלול תנועה פנימית, חיצונית וכתיבת טקסט חופשי. התהליך מביא לשבירת תבניות מקובעות שלנו ואפשרות להתבוננות חדשה במרכיבי היצירה. אנו עוסקים בחקירה עמוקה של הילד הפנימי, אני וגופי, אני והמיינד, שולט או נשלט? מפעיל או מופעל? פיתוח קשר בין תנועה, טקסט, נוכחות, דמיון, כוונה, תוכן-כנות ורגש. דרך זו מאפשרת פיתוח תהליך המתחיל מהשראה אבסטרקטית לכדי יצירה ״קונקרטית״.


יש לי מעל 30 שנות ניסיון מקצועי במשחק הוראה בימוי וניהול אמנותי, עם שחקנים מקצועיים וחובבים בכל הרמות היתי שותפה בהקמה וניהול של שני מרכזי תיאטרון, בית ארמא ובי״ס הואדי בחיפא. אפשר בשמחה להזמין אותי לביים ולנהל אמנותית פרוייקט או ללמד סדנא קצרה, סדנת יום או קורס מלא.

יש לי מעל 30 שנות ניסיון מקצועי במשחק הוראה בימוי וניהול אמנותי, עם שחקנים מקצועיים וחובבים בכל הרמות היתי שותפה בהקמה וניהול של שני מרכזי תיאטרון, בית ארמא ובי״ס הואדי בחיפא. אפשר בשמחה להזמין אותי לביים ולנהל אמנותית פרוייקט או ללמד סדנא קצרה, סדנת יום או קורס מלא.

הכל זז

הכל זז

הכל זז- היכרות עם התיאטרון הפיזי. נחקור את האפשרות שכל מה שקיים סביבנו ובתוכנו משמש לנו השראה אדירה לביטוי- הכנה גופנית, תרגילי שיחרור, משחקים, הקשבה קבוצתית, איזון חלל, מבע פיזי בהשראה מגוונת של חלל, ריחות, שמות, ארכיטקטורה, מצבי מתח שונים בגוף, "20 התנועות של לקוק“, בניית קומבינציות תנועתיות-תיאטרליות

המסכה הנייטרלית

המסכה הנייטרלית

מסכה נייטרלית- מי מסתתר מאחורי המסכה? תרגיל התמקדותי בתרגול נוכחות תמה של המשתתפים, הארכיטקטורה של מצב ורגש. חיבור בין תוכן משחקי ווכנות הפנימית. לידה/הגילוי, המסע, חיבור בין מסע גיאוגרפי לתנועה ורגש כנה. תרגיל אדיו/פרידה, מסע אישי של כל אחד מתוך חוויה. איך המסכה משרתת אותנו בבניית נוכחות כנה בעולם הזה, על הבמה ומחוצה לה.

אלמנטים וחומרים

אלמנטים וחומרים

אלמנטים, חומרים- סדנא בה נכיר איך כל הוויתי כשחקן הופכת להיות הדבר עצמו- כלומר- איך כולי הופכת להיות אש במקום לשחק אש... דרך ארבעת האלמנטים, חומרים אורגניים ומלאכותיים וכדומה נלמד איך יסודות וחומרים משמשים לנו כהשראה לתנועה, ליצירת דמות יחידה ובעבודת מקהלה.

צבעים וציירים

צבעים וציירים

צבעים וציירים- נחקור מבע אותנטי במפגש עם צבעים וטקסטורות, נכיר את הקשר בין צבע תנועה ורגש, איך צבעוניות משפיעה עלינו, איך מסייעת בבנית דמות וקומפוזיציה בימתית ונעבוד בהשראת יצירות אמנות פלאסטיות כמקהלת שחקנים בקומפוזיציה של תנועה וצליל.

חיות ההשראה

חיות ההשראה

חיות- חקר ההשראה של עולם החי- דרך איברים מובילים, פיתוח אימפולסים/פלט- סנס שקיימים בגוף, התבוננות בחיות וניתוח תנועה פיזית, חיזור, מחזור חיים, התנהגות ומפגש בין חיות. האנשה מחיות לדמויות. מציאת תלבושת, מקצוע, אביזרים, אימפרוביזציות של יחידים זוגות ושלשות עד לקברט דמויות מטורף.

ממסכות לדמויות

ממסכות לדמויות

ממסיכה לדמות אופי- מגוון של סוגי מסכות תיאטרון- מסכות גולם, מסכות אופי ועד לדמויות- נתחיל בהיכרות עם עולם המסכה כללים והשראות ליצירת דמות עם מסכה. נכיר את מסכות הגולם/לרבר, נתרגל קצב, ניתוח פירוק התנועה. מציאת שפת גוף, ופעולה קונקרטית המלווה ברגש או מצב קונקרטי. היכרות עם מסכות אופי-. מציאת תלבושת, מקצוע, אביזרים, אימפרוביזציות של יחידים זוגות ושלשות עד לקברט דמויות מטורף.

בופונים

בופונים

בופון- סגנון משחק המתחקה אחר עולמו הגרוטסקי של דמות השוטה. בסגנון משחק זה אנו צוללים פנימה אל מתחת לאדמה, מקום בו שוכנים כל הרוחות והשדים האפלים… מפגש מרתק ! אנו חושפים את העיוות והאלימות שבנו ולומדים לתת להן ביטוי פיזי וטקסטואלי בתהליך של הקצנה ולומדים איך לשחרר ולרסן את המפלצת…

הגיבור והמקהלה

הגיבור והמקהלה

הגיבור והמקהלה- סגנון משחק המחובר לרעיון של המסורת היוונית הקלאסית של עבודת מקהלה. נלמד לפתח הקשבה מחוברת. איך מפתחים הקשבה קבוצתית ללא מילים. ומה קורה למקהלה כשמגיע הגיבור? נלמד איך זה להיות יחיד מול קבוצה- לוזר או גיבור?

קומדיה דל׳ארטה

קומדיה דל׳ארטה

מסכות קומדיה דל׳ארטה- נכיר את מחסן הדמויות הקלאסי של הקומדיה דל׳ארטה שהתפתח בתקופת הרנסאנס באיטליה עם להקות השחקנים הנודדים. משם נצא למסע בו נחקור עמוק בתוכנו את החיבור הכנה שלנו לדמויות, ומה האמירה שלהן בעולם כיום? נכתוב את הטקסט שלהן, נגלה מה היחסים בין הדמויות ואיך הן עובדות יחד. נכתוב קטעי לבמה, או נעבד חומרים ממחזה קיים לתיאטרון עכשווי אקטואלי

תיאטרון ברחוב ובמרחב הציבורי

תיאטרון ברחוב ובמרחב הציבורי

קבוצה בעבודה- המרחב הציבורי שייך לכולנו ! נלמד כיצד מופיעים ברחוב, מהם כללי המשחק המשתנים ברחוב לעומת חלל סגור, איך ליצור נוכחות ופוקוס ברחוב, מה אפשר ומה אי-אפשר, איך זה לעבוד בגובה העיניים עם הקהל.... נגבש יחד נושא משותף ונתרגל גם בסטודיו וגם ברחוב בלייב את היצירה המשותפת.

הייד פארק !!

הייד פארק !!

הייד פארק !! בסדנה הזו כל משתתף יבנה דמות תיאטרלית אקסצנטרית, יכתוב טקסט מקורי שלו, או יעבד טקסט שיבחר ונתרגל יחד את האפשרות לבטא את מחשבותינו ולהביע את קולנו באופן תיאטרלי במרחב הציבורי ! נסיר את המסכות ונאמר את שעל ליבנו בתיאטרליות

  • עין הוד ישראל

כל השדים המסכות והפחדים נולדים במיינד שלנו רק אנחנו יכולים להחליט לצאת למסע ולעבור דרכם עד שהם נעלמים