סדנאות התמקדות (Focusing)

סדנא זוגית או בקבוצה

התמקדות, או פוקוסינג, היא דרך טבעית לשים לב לעצמי ולאחר, שנולדה בשנות השישים של מאה העשרים ע"י הפילוסוף והפסיכולוג יוג'ין ג'נדלין.

נקודת הפתיחה להתמקדות היא ההכרה, שגופנו חווה כל סיטואציה בצורה מלאה ומורכבת. עם זאת, לרוב איננו מודעים ברגע לחוויה השלמה, ואנו מנסים לפתור מצב או בעיה כלשהי מתוך תפיסה שכלית מסוימת, מהמיינד, או מתוך רגש הנמצא על פני השטח של התודעה שלנו. מודעות לחלקים אלו הינה חשובה לכשעצמה, אך מספקת לנו תמונה חלקית בלבד לגבי המציאות ולגבי מצבנו אנו.

בתהליך התמקדות אנו לומדים להפנות תשומת לב עדינה, קשובה, אמפאטית וסקרנית אל הדבר השלם והמופלא, הנוצר מכך שהגוף חי את המידע וחווה כל רגע וכל פן בחיים.

אנו שמים בצד את כל הפרשנויות וההשערות, וממתינים לתחושה עדינה שתופיע. התחושה הראשונה –  שאולי תופיע בצורה מעט מעורפלת תחילה –  הנה קצה החוט ממנו אנו ממשיכים ומנסים למצוא תחושה עמוקה ואמתית של עצמנו.

במהלך סשן התמקדות אנו מרשים לעצמנו להיות באי-ידיעה לגבי העניין עליו אנו מתמקדים, ושוהים בקצה של מה שאנו כבר יודעים עליו. אנו מפתחים בתוכנו נוכחות מקבלת ומתרחבת לכל דבר אשר נוכח או עולה בתוכנו.

התמקדות לוקחת אותנו אל מעבר למחשבות ולתפיסות הרגילות, אל תוך חוויה ישירה של "כאן ועכשיו". כשנמצאים בנוכחות לכאן ולעכשיו – מתרחשים שינויים אמיתיים. אנו לומדים לבטוח ביכולת הטבעית של הגוף להעלות תובנות מדויקות ולהוביל את עצמו לריפוי שלם.


 כמטפלת בהתמקדות אני עוזרת למטופלים להתחבר פנימה, לתחושות הגוף, ליכולת לפעול באופן אותנטי ויצירתי, למה שבאמת נכון לנו. עם עצם החיבור לגוף לעומת ה"השתלטות" המתמדת של המיינד/ שכל/ אגו, אנו יוצרים בהירות פנימית וזוויות ראיה שקיימות בנו אך נסתרות מעינינו. אנו שואלים את עצמנו שאלות ובאמצעות הקשבה מחודשת,  אנו מאפשרים לשינויים לקרות, לפתרונות להציע עצמם ולתובנות חדשות להתגלות. להתמקדות יישומים רבים והיא בשימוש בריפוי, ביופידבק, פסיכותרפיה, חינוך, כתיבה יוצרת, מדיטציה, עולם העסקים וככלי לפתרון בעיות.