11 Sep
11Sep

למאמר המוקלט בפודקאסט - 08:01 דק׳ 


האם נשמת היום? מה זה בכלל נשימה? ואיך הנשימה קשורה לנשמה, לרגש ולטראומה?

כמה פעמים אמרתם או הרגשתם ש- ״קשה לי לנשום״, ״אין לי דקה לנשום״,

״שנייה תן לי להסדיר נשימה״, ״אני צריך לנשום את זה״,

או במצבים מסויימים של חרדה ומתח, תסכול או כעס,

הרגשתם מועקה ולחץ בחזה ושקשה לכם לנשום?



רגע של מדע-

נשימה היא הפעולה הראשונה שתינוק עושה כשהוא מגיח לאוויר העולם, נשימה היא חיים.

נשימה היא פעולה בלתי-רצונית, רפלקס אוטומטי שהגוף שלנו יוצר המאפשר לנו חיים.

נשימה מלאה, נכונה ועמוקה, מביאה הרמוניה לגופנפש. שאיפה נשיפה שאיפה נשיפה וחוזר חלילה…

סה״כ ביממה שואפות הריאות כ 11,000 ליטרים של אוויר

שתי הריאות יחד, של אדם בכושר טוב יכולות להכיל כ-6 ליטר אוויר בכל נשימה

אדם בכושר ממוצע, מכניס רק כחצי ליטר של אוויר בכל שאיפה,

רק כשליש ליטר מתוך חצי ליטר האוויר, באמת מגיע אל הריאה והגוף

כלומר, אנחנו לא מנצלים את מלוא פוטנציאל הנשימה שלנו. 

לא.נשים רבים דפוסי נשימה לא נכונים כמו- נשימה שטחית, רדודה, מקוטעת, הפסקות נשימה, נשימה מהירה או איטית מידי.

אירועי חיים שונים, חוויות מגוונות וטראומה, השפיעו על דפוסי הנשימה שלנו.

אני סבורה ש״הריאות רואות הכל״, הן כמו העיניים של הנשמה. כל אירוע מעברנו, משפיע על האופן בו אנו נושמים, עד למחלת ריאות כמו אסטמה למשל. (מניסיון אישי ;))  

אם נתרגל ונשכלל את הנשימה נוכל להגדיל את נפחה…

נשימה טובה ומודעת, מביאה לנו חיים בריאים ושמחים.



כלי טיפולי רב-עוצמה

נשימה מעגלית בהדרכה נכונה ובליווי בקליניקה, הינה כלי טיפולי רב-עוצמה.

היא מתאימה למגוון של לקוחות המבקשים, בפן הפיזי לשכלל את הכושר הגופני ואת סבולת-לב הריאה שלהם. ובפן הרגשי- נשמתי- מנטלי, היא מסייעת ללקוחות המבקשים לשחרר חסימות רגשיות, דפוסים ישנים, אמונות מגבילות, טראומה, דיכאון, מתח וחרדה, המנהלים ומגבילים אותם בתחומי חיים שונים. 

כיום יותר מאי-פעם, א.נשים מבינים שהם רוצים שינוי עמוק בחייהם, שהם מבקשים להתקרב למהות הנשמתית שלהם. א.נשים מבקשים לפתח בעצמם תחושת ערך וביטחון עצמי, אהבה עצמית, ענווה ולב פתוח, לשקם מערכות יחסים עם מי ומה שסובב אותם, ולשפר ויסות רגשי ומודעות עצמית.


אז מהי בעצם נשימה מעגלית / ריברת׳ינג

נשימה מעגלית הינה טכניקת נשימה ותרפיה שמבוססת על נשימה ברצף, כשאנו לא עושים הפסקה בין נשיפה ושאיפה חדשה. כלומר אנו כמו מחברים בין הנשימות ויוצרים תנועה מעגלית רצופה של נשימה. הריאות מתרחבות ומגדילות את הקיבולת שלהן. ככל שנתרגל יותר, כך אנו לומדים לתקן את דפוסי הנשימה השגויים והשגורים בגופנו, וכך נוכל לאפשר לגופנו ולמוחנו אספקת חמצן גדולה ומזינה יותר שמשפיעה עלינו, הן במישור הפיזי והן במישור הרגשי.


מה קורה בסשן נשימה מעגלית ? 

אנו מוזמנים לבוא עם כוונה לסשן נשימה, משהו שאנו מבקשים עבורו ריפוי, או לעשות סשן בהתמסרות למה שמבקש לעלות, כאן ועכשיו. 

בסשן נשימה מעגלית אנו נושמים אל הבטן ואל בית החזה ונושפים ברכות ומיד לוקחים שאיפה חדשה. וכך ממשיכים. הגוף מקבל המון חמצן. המון. כל החמצן הזה גורם לתאים בגוף להתעורר ולהיפתח לתהליך של ריפוי פיזי ורגשי.

ברמה הרגשית זה גורם למיינד המודע להשתתק ולאפשר לתת-מודע, להעלות זכרונות קדומים, חוויות ראשוניות, דימויים, רגשות מודחקים כמו אשמה, בושה, כעס, עצב, פחד, אושר, שמחה, תקווה, חמלה, טראומה ישנה ועוד, שלא היינו מודעים אליה או שלא עיבדנו די הצורך. 

במהלך הסשן אנו יכולים לחוות מנעד רחב של רגשות מאושר, שמחה, כעס, תסכול, אכזבה, פחד ועוד. אנו עלולים גם לחוות פריקות גופניות כמו פיהוק, קור, חום, בחילה, הקאה, צחוק ובכי ועוד.

עבור קליינטים הסובלים מטראומה/פוסט-טראומה, אנו קודם עובדים על תהליך של בניית משאבים וחיזוק ה״מיכל״ של הקליינט.ית. רק בהמשך מתחילים עם סשן נשימה עדין ועובדים ״עם יד על הדופק״ כדי לא להציף את הטראומה, אלא לעבוד בעדינות ובשלבים כדי להביא חיזוק ריפוי.

קליינטים שנמצאים במצב של הצפת טראומה/ הריון/לפני/אחרי לידה, נעבוד עם שיטות לנשימה רגועה יותר, בה נשים דגש על נשיפה איטית...

בסיום סשן, נחזור לנשימה רגילה ונאפשר זמן מנוחה והתקרקעות. נחווה לרוב תחושת הקלה עמוק שהצלחנו להשיל מעצמנו משהו ״שישב שם״…

אחרי הסשן אנו עושים שיחת אינטגרציה על מה שעלה בסשן ובדרך זו אנו יכולים להגיע לתובנות עמוקות על מה שהיה ובחיבור לתהליך כולו. 


הנשימה ככלי לשחרור, בניית נוכחות, אמון ומודעות עצמית ולחיים טובים יותר

הנשימה המעגלית מסייעת לנו לשחרר חסימות רגשיות המאוחסנות בגוף. זה מאפשר לאנשים שחוו טראומה לעבד ולשחרר רגשות שהודחקו. הנשימה המעגלית מסייעת בהפחתת חרדה ומתח, על ידי אימון בהפעלת מערכת העצבים הפאראסימפתטית, המאפשרת תחושת רגיעה ושלווה.

הנשימה המעגלית עוזרת לנו לבנות תחושת ביטחון מוגברת ואמון. כשסשן של נשימה מעגלית מתקיים בסביבה בטוחה ותומכת, עם מטפל.ת מיומנ.ת, זה יכול לעזור לאנשים עם טראומה וחרדה להרגיש בטוחים ומוכלים יותר ולפתח תחושת אמון בעצמם ובאחרים.

הנשימה המעגלית עוזרת לנו לבנות נוכחות ולהתנהל עם מודעות עצמית מוגברת.

 אנו לומדים איך להתמקד בנשימה ובתחושות הגוף שלנו, איך להיות מודעים יותר למחשבות, לרגשות ולתחושות הפיזיות שלנו. כשאנו נוכחים יותר ומודעים יותר למה שקורה לנו, אנו יכולים יותר בקלות לזהות טריגרים לחרדה מתח, דיכאון או לחוויות טראומטיות שלנו, לפני שהטריגרים מתפתחים ו״משתלטים עלינו״. כך הנשימה המעגלית עוזרת לנו להגיע לויסות רגשי משופר. אנשים לומדים כיצד לווסת את רגשותיהם ולהגיב בצורה מותאמת יותר למצבי לחץ שונים.

ככל שנתרגל נשימה ונשיל מאיתנו מה שלא משרת אותנו יותר, כך נחזק את עצמנו ונתחדש. החיים שלנו יתחילו להרגיש חופשיים יותר, נרגיש אהובים ואוהבים יותר, נוכל לחיות באל-פחד, בענווה ובהכרת תודה על מה שיש ומה שאין. 


בפן האישי

הנשימה המעגלית איפשרה לי פריצת דרך בחיים… בכל המישורים.

בתור מישהי שסבלה מאסתמה מגיל 13 בשל טראומה רגשית מתפתחת, עבודת נשימה הייתה חלק בלתי נפרד וחיוני במסע הריפוי שלי. (עם כלים נוספים)

לאחרונה הכי הדהים אותי, שכשהייתי בג׳ונגל החם והלח בפרו בגובה פני הים ואח״כ עליתי להרי האנדים היבשים- לגבהים משתנים של 3900-4800 מטרים, לא נזקקתי למשאף, נשמתי הכי טוב, EVER....; אושר גדול !!



״לא משנה מה אתה אוכל, כמה פעילות גופנית אתה עושה, אם אתה רזה או שמן, צעיר או מבוגר, חזק או חלש, לכל זה אין משמעות אם אתה לא נושם כמו שצריך…״

[ג׳יימס נסטור מחבר הספר-נשימה]


 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.